Talentonwikkeling (TOW)
Opdracht 2&3 TOW : Mijn persoonlijke ontwikkeling/ Ambitieplan
Stap 1 Kwaliteiten
Manifeste kwaliteiten:
- Aanpassingsvermogen
- Actieveling
- Behulpzaam
- Beschermend
- Sociaal
- Betrokken en betrokkenheid
- Controleren en bewaken
- Extravert
Latente kwaliteiten:
- Anticiperen
- Helper
- Initiatiefrijk
- Nieuwsgierig
- Onderbuikgevoel (buikdenker)
Half latente kwaliteiten:
- Denker
- Gevoelig en gevoelsmens
- Gul en vrijgevig
- Out of the box denken
- Avontuurlijk
Blinde vlek:
- Prestatiegericht
- Proactief
- Rechtvaardigheidsgevoel
- Intens, vurig en fel
- Sfeervoeler ( en sfeergevoelig)
- Trouw
Stap 2 : motieven
Wat drijft mij?
Ik heb een klein verslag gemaakt m.b.t mijn manifeste kwaliteiten voor mijn drijfveer
Ik heb sterk aanpassingsvermogen, dit houd in dat ik word gedreven door nieuwe ervaringen en uitdagingen. Ik vindt voldoening in het omgaan met veranderingen en het ontdekken van nieuwe situaties.
Ook ben ik erg actief , ik wordt gedreven door energie en nieuwe ervaringen. Ook zoek ik vaak voortdurend naar kansen om fysiek of mentaal bezig te blijven. Het liefste heb ik mijn hele dag vol gepland staan
1 van mijn kwaliteiten is ook behulpzaamheid. Ik haal vaak voldoening uit het bieden van hulp en het maken van een positieve impact in het leven van mensen om mij heen. Ik heb erg het verlangen om anderen te beschermen. Ik hecht vooral veel waarde aan relaties en voel mij toch een soort voldaan wanneer ik anderen veilig en gelukkig zie. Ik kan heel sociaal zijn en krijg ook energie van het omgaan met anderen en ik vindt “voldoening’ in het opbouwen van sociale banden. Ik ben vrijwel altijd betrokken, aldus sterk ‘verbonden met de wereld om mij heen. Ik neig wel snel naar controleren en bewaken, dit heeft denk ik veel te maken met veiligheid. Ik vindt veel voldoening in het hebben van controle over situaties om mijzelf en wellicht ook anderen te beschermen. Ik ben extravert , dit heeft weer te maken met mijn sociale kant , ik krijg energie van interactie met anderen. Mijn drijfveer komt voort uit sociale verbindingen, nieuwe ervaringen en het delen van ideeën en emoties met anderen.
Waar wordt ik gelukkig van? , Waar krijg ik energie van? En wat zijn mijn normen en waarden? ( mbt mijn kwaliteiten )
Hieronder heb ik een duidelijk verslag gemaakt waarin ik antwoordt geef op deze vragen en mijn kwaliteiten in verwerk
ik vind vreugde in het aanpassen aan nieuwe omstandigheden en het vinden van oplossingen in veranderende situaties. Deze flexibiliteit brengt me energie omdat het me uitdaagt en ook groei mogelijk maakt. Mijn energie haal ik uit het ondernemen van actie. Ik voel mij als het ware ‘thuis’ in omgevingen waarin ik mijn energie kan steken in het realiseren van doelen en het behalen van resultaten.
Mijn geluk ligt in het ondersteunen van anderen. Wanneer ik anderen kan helpen en een positieve impact kan hebben op hun leven, voel ik me voldaan en energiek. Wanneer ik het heb over mijn normen en waarden omvat dit begrip het beschermen van anderen, vooral degenen die kwetsbaar zijn. Dit drijft mij om een veilige omgeving te creëren voor mensen om zich te ontwikkelen.
Energie haal ik uit sociale interacties. Ik florer in groepen waarin ik verbindingen kan maken, samenwerken en van anderen eventueel zou kunnen leren.Het gevoel van betrokkenheid bij anderen en de wereld om me heen vult mij ook met positieve energie. Het maakt me gelukkig om te weten dat mijn acties er toe doen en een verschil maken. Mijn behoefte om te controleren en te bewaken komt voort uit mijn verlangen naar stabiliteit en veiligheid. Dit is een uiting van mijn beschermende aard en zorg voor anderen. Ik ben een extravert persoon dus ik laad op door interactie met anderen. Sociale situaties geven mij veel energie en vreugde. Mijn nieuwsgierigheid en verlangen naar vooruitgang drijven me om toekomstige mogelijkheden te verkennen. Ik vind energie in het vooruitdenken en plannen voor de toekomst, omdat ik dit een belangrijk aspect vind. Het vervullen van de rol van een helper brengt mij vooral geluk. Ik voel me voldaan als ik anderen kan bijstaan en helpen waarbij dat nodig is. Mijn nieuwsgierigheid naar het onbekende motiveert me om te leren en te groeien. Het verkennen van bijvoorbeeld nieuwe ideeën en concepten geeft me energie en stimuleert mijn creativiteit. Dat ik een buikdenker ben is niet altijd iets negatiefs, mijn intuïtieve aard stelt me in staat om situaties op dus een dieper niveau te begrijpen. Het vertrouwen op mijn onderbuikgevoel , geeft me vervolgens energie en helpt me bij het nemen van belangrijke beslissingen.
Dit verslag biedt een goed inzicht in mijn persoonlijke kwaliteiten, wat me gelukkig maakt en waar ik energie uit haal. Deze inzichten vormen de basis van mijn waarden en normen, die ik in de toekomst wil binden in ondernemingen, banen of stageplekken.
Mijn doel is om uiteindelijk een omgeving te vinden die aansluit bij deze kwaliteiten, zodat ik mij goed kan richten op het bedrijf en waarde kan toevoegen aan de gehele organisatie.
Naverslag gesprek ondernemende houding ( TOW gesprek 1)
Punten die zijn besproken tijdens het individuele gesprek:
- mijn persoonlijke ontwikkeling tijdens deze opleiding
- Mijn zwakte punten
- Mijn sterke punten
- Punten waaraan ik nog eventueel kan werken
- Er is kort ingegaan op mijn persoonlijke manifeste kwaliteiten, latente kwaliteiten en half latente kwaliteiten
Mijn persoonlijke ontwikkeling tijdens deze opleiding
Tijdens het TOW gesprek is er gepraat over mijn ontwikkeling. Ik heb mijn mbo vorig jaar afgerond, de stap van het mbo naar het hbo is toch uiteindelijk wel groter voor mij dan dat ik zelf had verwacht. Het is namelijk een hele andere manier van leren, begrijpen, les geven en toetsingen. Ik merk persoonlijk wel dat ik hier erg aan moet wennen en nog niet helemaal mijn draai in heb gevonden.
Dit TOW gesprek is gevoerd na mijn eerste tentamen week, hierin heb ik 3 tentamens gemaakt, waarvan ik 2 voldoendes heb behaald.
Ik merkte dat ik erg veel moeite had met het vak bedrijfseconomie waar ik ook een onvoldoende voor heb gehaald, ik ben altijd wel wat slechter geweest in vakken met cijfertjes, ook heb ik nooit eerder het vak bedrijfseconomie gehad. Hiervoor kon je een herkansing doen, dus heb ik ook gelijk actie ondernomen en bijles voor dit vak genomen.
Mijn eigen persoonlijke ontwikkeling
Aspecten waar ik zelf veel moeite mee heb is concentreren tijdens de lessen en zelf studies, tijdsmanagement, en dingen loslaten.
Voor mijn concentratieprobleem slik ik af en toe ritalin omdat ik add en adhd heb, dit helpt mij heel erg om mijn concentratievermogen voor minstens 4 uur te verbeteren. Ik vind dit erg fijn om af en toe in te nemen, zeker op dagen dat ik belangrijke vakken moet volgen waar ik ook moeite mee heb. Tijdens mijn zelfstudie helpt het vooral, omdat ik de informatie dan beter in mijn hoofd opneem.
Tijdsmanagement is een aspect waar ik altijd veel moeite mee heb gehad, dit gaat in kleine stapjes wel steeds beter. Dit komt omdat ik zelf ook heb gerealiseerd dat te laat komen echt alles behalve netjes is.
Ik heb erg veel moeite met dingen loslaten, of dat nou ruzie is met mijn moeder/ Vriendinnen etc. Of dat het gaat over slechte cijfers op school halen, ik blijf er maar over nadenken en ervan met een knoop in mijn maag zitten.
Ik heb ook een periode doorstaan waarin ik mede door dit niet lekker in mijn vel zat. Ik ben hierover met iemand een paar keer gaan praten en ben hier zelf steeds meer in aan het groeien, wat mij ook wat zelfverzekerder heeft gemaakt.
Dit zijn onder andere de punten waaraan ik nog eventueel aan zou kunnen werken, maar ook al streng mee bezig ben om dit stapje voor stapje te verbeteren.
Verslag voor TOW- gesprek | J.J Visser | ENT1G
Lotte van der Brugge, 1082441
Tijdens project 1 ben ik voorzitter geweest, met deze rol had ik in het begin wat moeite maar op een gegeven moment vond ik daar wel mijn draai in. Vandaar dat ik tijdens project 2 weer voorzitter zal zijn. Ik hou ervan om de leiding te nemen bij bijvoorbeeld gesprekken in groepsverband en daar goed mijn voorzitter rol kan uitvoeren. Ook geeft het mij rust dat ik de taak ook een beetje op mij neem om alles goed te plannen/in de gaten te houden.
Maar ik wil tijdens het uitvoeren van project 2 mijn onderzoekend vermogen verbeteren.
Ik zal dit doen door andere goed mijn research te doen naar relevante informatie.
Ook zal ik graag meer tijd willen besteden aan het oefenen met het formuleren van specifieke, meetbare en relevante onderzoeksvragen voor de enquetes en interviews die ik (wij) moeten doen voor dit project.
Mijn SMART-Doel:
Specifiek:
Mijn onderzoekend vermogen verbeteren door het gebruik van verschillende onderzoeksmethoden die toegepast moeten worden in project 2, en het ontwikkelen van kritische denkvaardigheden voor mijzelf.
Meetbaar:
Verhoog mijn bekwaamheid in het stellen van onderzoeksvragen en het verzamelen van relevante informatie verhogen binnen het komende blok.
Acceptabel:
Het doel is acceptabel, omdat het gericht is op het verbeteren van persoonlijke vaardigheden die direct relevant zijn voor het succesvol uitvoeren van dit project.
Realistisch:
Mijn doel is realistisch, omdat het zich richt op de vaardigheden die kunnen worden ontwikkeld door gerichte inspanningen en praktijk.
Tijdsgebonden:
Het doel moet worden bereikt binnen het komende blok van Project 2.
Dit doel wil ik op verschillende onderwerpen onder andere toepassen, die behandeld zullen worden in periode 2.
Dit wil ik ook toepassen aan de hand van de 4 interviews en enquêtes die ik wil gaan houden. Hierbij ga ik gebruik maken van de LSD-methode.
Hoe gaat het met mijn ambitieplan:
ik vindt mijn voldoening in het omgaan met veranderingen en het ontdekken van nieuwe situaties.
Ook ben ik erg actief , ik wordt gedreven door energie en nieuwe ervaringen. Ik zoek vaak voortdurend naar kansen om fysiek en/of mentaal bezig te blijven. Het liefste heb ik mijn hele dag vol gepland staan. Ik hou erg van leuke dingen doen, maar heb toch wel ook gemerkt dat in mijn vrije tijd ik ook aandacht zal moeten besteden aan deze studie, hierin heb ik mijzelf al veel meer ontwikkeld.
Hoe sta ik ervoor qua cijfers?
In mijn eerste tentamenweek heb ik voor 2 van de 3 tentamens voldoende gehaald. Voor mijn allereerste tentamenweek op een nieuwe school, was ik hier wel redelijk tevreden mee. Voor het tentamen waar ineen onvoldoende voor heb gehaald mocht ik een herkansing doen, dit was voor het vak bedrijfseconomie. Ik merkte al snel dat ik hier erg veel moeite mee had dus heb ik hier gelijk bijles voor genomen. Helaas heb ik precies hetzelfde cijfer gehaald voor mijn herkansing, ondanks dat ik er alles voor heb gedaan. Voor de andere 2 tentamens in mijn tweede tentamenweek heb ik helaas ook geen voldoende voor gehaald.
Tussenstand belevenis activiteiten
Ik heb ondertussen 1 activiteit bezocht. Op 30 november heb ik de openbare les van ton van rollenburg bezocht over de digitale circulaire economie. Ik vond dit erg interessant om bij te wonen. Over deze belevenis heb ik een vlog gemaakt, ik moet deze vlog alleen nog even uploaden op mijn website.
Tussenstand website
Ik heb ondertussen 3 interviews afgenomen voor het uitvoeren van project 2, en naar 1 activiteit geweest en hierover een vlog gemaakt. Ik probeer mijn website redelijk up to date te houden, zodat ik altijd goed overzicht kan krijgen over wat ik wel en niet heb gedaan, welke actitiviteiten er al zijn uitgevoerd en welke er nog moeten worden uitgevoerd etc.
Agenda TOW gesprek:
- Ambitieplan
- Mijn ontwikkeling tijdens deze opleiding
- Hoe ik ervoor sta , qua cijfers etc.
- Behalen van Propedeuse nog mogelijk?
TOW gesprek
Agenda punten:
Hoe ervaar ik het op deze opleiding
De opleiding die ik op dit moment volg ( ondernemerschap en detailmanagement) vindt ik onwijs leuk en grotendeels ook leerzaam. In het begin merkte ik dat ik nog erg moest inkomen, de stap van het mbo naar het hbo was toch iets groter dan verwacht. Mijn eerste tentamenweek ging opzich redelijk prima.
Voor bedrijfseconomie van blok 1 had ik dan wel een relatief laag cijfer behaald. Deze mocht ik gelukkig herkansen dus heb ik gelijk bijles voor dit vak genomen aangezien ik dit vak nog nooit eerder in mijn school carrière gehad heb. In het tweede blok hadden we nog een tentamen van bedrijfseconomie dus ik wilde hier goed op voorbereid zijn, en daarvoor heb ik bijles genomen voor dit vak buiten school en veel tijd aan besteed. Ik haalde vervolgens voor mijn herkansing exact hetzelfde cijfer en voor het tentamen beco. En ook voor economie 2 van blok 2, wat heel veel was en waar ik echt al oprijd mee was begonnen om samenvattingen van te maken haalde ik ook een onvoldoende.
Dit demotiveerde mij wel onwijs erg, aangezien je natuurlijk zo hard je best doet en ervoor leert en vervolgens met geen mooie cijfers terugkomt.
Ik ben overigens wel altijd wat minder goed geweest in reken vakken dan taalvakken. Maar ik heb wel geconcludeerd dat ik vooral moeite heb met de vraagstellingen van de tentamens en daar ook erg aan moest wennen. De stof die je leert moet je erg toepassen, en is echt een kwestie van begrijpen in plaats van uit je hoofd leren , zin voor zin.
Mijn valkuil
Ik stel mijn doelen vaak uit tot een laatste moment, omdat ik vaak denk dat ik nog meer dan tijd zat heb om de opdrachten uit te voeren. Onder druk presteer je het beste” neem ik vaak iets te letterlijk. Elke keer opnieuw zeg ik tegen mijzelf dat ik het de volgende keer heel anders zal gaan aanpakken en dus eerder ga beginnen met het behalen van de opgestelde doelen, maar hier heb ik nog vaak moeite mee. De valkuil is dan dat ik onbewust mijn werk als het ware afraffel omdat ik in tijdsnood kom, terwijl dat alles behalve nodig is.